Schoolschaaksite.nl: alles voor het schaken op de basisscholen | Onze site bevat alle informatie ter bevordering van het schaken op de basisscholen. Wij besteden veel aandacht aan nieuws, achtergronden, schooltoernooien etc. Iedereen mag zelf informatie, artikelen, foto´s of video´s plaatsen op onze site.

Schaakles geven op het digitale schoolbord

Auteur: Jan Sijbesma   Print


Sinds twee jaar geef ik schaakles op het digitale schoolbord. De bekende Stappenmethode is voor wat betreft Stap 1, 2 en 3 geschikt gemaakt voor het digitale schoolbord. Ik geef nu ruim 40 jaar schaakles en gebruikte daarvoor steevast het demonstratiebord. Toen wist je niet beter en vond je dat heel handig. Nu het digitale schoolbord algemeen zijn intrede heeft gedaan, maak ik gebruik van dit ontzettend handige hulpmiddel. De Stappenmethode gebruik ik al een behoorlijk aantal jaren en nu deze methode geschikt gemaakt wordt voor dat digitale schoolbord, merk ik grote voordelen t.o.v. het aloude demonstratiebord. Het belangrijkste voordeel is de tijdwinst. In één of meer klikjes heb je een stelling op het bord, terwijl je in het verleden steeds weer een nieuwe stelling handmatig op het demonstratiebord moest opzetten.


Wat ik net al vertelde, de eerste drie Stappen zijn nu beschikbaar voor het digibord. En ik moet zeggen, dat ik met smart op Stap 4 zit te wachten. Ik geef drie keer per week schaakles via dat digibord. Voor elke Stap geef ik een half uur per avond les op het digibord. Het andere half uur (meestal wel langer!) doen de kids wat spelletjes en partijen. Dat hoort er natuurlijk ook bij, want daar leren ze ook heel veel van en vinden ze bovendien heel leuk.

Hoe ziet zo’n les op het digibord er uit? Een onderwerp wordt eerst ingeluid met een instructieles. Daarin wordt het onderwerp goed en bondig uitgelegd aan de hand van allerlei standen, die in een klik op te roepen te zijn. Naast verschillende voorbeeldstellingen wordt er ook een korte en handige tekst zichtbaar. Met gekleurde pijlen, vierkantjes en driehoekjes e.d. wordt het één en ander nog duidelijker voor de kinderen. Zoals bij elke les is de interactie tussen lesgever en kinderen ontzettend belangrijk. Je geeft de denkhoofdjes de kans om te reageren en betrekt ze zoveel mogelijk bij de les. Motiveren en stimuleren zijn daarbij essentieel. Is een onderwerp in de instructieles behandeld, dan komen er allerlei oefeningen, die de kinderen in staat stelt het geleerde toe te passen. Ook bijbehorende spelletjes en uitspeelstellingen zijn beschikbaar. Kortom de lessen zijn kant en klaar.



Naast de gewone oefeningen zijn er ook extra oefeningen en plustaken. Deze laatste taken zijn dan speciaal geschikt voor kinderen, die iets meer kunnen. Als je, zoals ik meestal klassikaal met het digibord werkt, kun je kinderen een beurt voor het bord geven, waarbij de kinderen met slepen en klikken het antwoord kunnen aangeven. De computer geeft aan of het antwoord goed of fout is. Ook jonge en kleine kinderen kunnen er mee overweg. Kunnen ze er op het bord niet bij, dan laat je het ze op de computer doen. Na een oefening, die uit 10 opdrachten bestaat, wordt een scorepercentage zichtbaar. Ik, maar ook de kinderen zijn enthousiast over de digilessen. De Stappenmethode wordt op een handige en leuke manier aangeboden. In de toekomst zijn Stap 4 en 5 ook beschikbaar.

Naast de lessen op het digibord kunnen de kinderen natuurlijk ook in de werkboeken van de Stappenmethode werken. Deze oefeningen zijn niet hetzelfde als op het digibord. De oefeningen in het werkboek kunnen ze thuis maken en ik geef ze ook tijd op de club om er in te werken. De controle (het nakijken) houd ik wel in de hand.


Als de techniek je in de steek laat, wat helaas weleens een enkele keer gebeurt, dan val ik terug op het aloude demonstratiebord. Dat staat nog altijd in een hoek van het lokaal.
Het digibord kan ook goed gebruikt worden bij het naspelen van partijen, die door de kinderen zijn gespeeld. Uiteraard moeten de kinderen de partij opgeschreven hebben. Thuis zet ik de partij met behulp van ChessPad2 (gratis programma) op de computer, eventueel met commentaar. Daarna zet ik de partij(en) op een USB-stick en kan ik op de computer in school de partij(en) op het digibord laten zien. Dan moet dus eerst Chesspad2 gratis gedownload worden; dit programma werkt met PGN viewer. Kinderen vinden het interessant om hun eigen partij te zien. De lesgever kan samen met de kinderen suggesties geven voor eventuele andere zetten of varianten. Dit is ook erg leerzaam voor de kinderen. Dit gebeurt onder het motto: “Van fouten kun je leren!” Het is natuurlijk ook mogelijk om eindspelletjes e.d. op deze manier met de kinderen door te nemen.

Wil je eens een digiles bijwonen, schroom niet om mij een seintje te geven. Dan maken we een afspraak om een keertje langs te komen en een les bij te wonen. Hopelijk word je dan net zo enthousiast als ik.

Succes!
Mijn email:  

Commentaren

1. Meester Mathias
18-12-2012 21:01

Beste,

Ik ben mijn tweede jaar schaaklessen aan het geven aan kinderen op de lagere school Prins Dries Antwerpen. (waar ikzelf les geef in het derde leerjaar)
Ik werk ongeveer op dezelfde manier als jij; Combinatie van digibord en op een gewoon bord, leuk om te zien dat dit een goede manier is;

Groeten
Mathias De Baets


Totaal : 1, op pagina: 1