Schoolschaaksite.nl: alles voor het schaken op de basisscholen | Onze site bevat alle informatie ter bevordering van het schaken op de basisscholen. Wij besteden veel aandacht aan nieuws, achtergronden, schooltoernooien etc. Iedereen mag zelf informatie, artikelen, foto´s of video´s plaatsen op onze site.

Ming Mang, een strategisch bordspel uit Tibet

Auteur: Teun Koorevaar   Print




Ming Mang

Ming Mang is een oud strategisch bordspel dat oorspronkelijk uit Tibet komt. Het wordt op vierkante borden gespeeld van verschillende groottes, maar meestal op een schaakbord.

Doel van het spel

Het doel van het spel is om alle schijven van je tegenstander te veroveren of je tegenstander vast te zetten.

Wat heb je nodig?

Je hebt een schaakbord nodig en 14 witte en zwarte damschijven voor de beginpositie. Daarnaast heb je nog extra witte en zwarte damschijven nodig omdat je veroverde schijven door eigen schijven mag vervangen. Je kunt bijvoorbeeld twee goedkope dossjes met damschijven kopen.

Zelf een bordje en schijven maken is ook een idee. Print ons bordje uit en plak het op een stukje karton. Neem twee velletjes dun gekleurd karton (mogen ook andere felle kleuren zijn dan wit en zwart natuurlijk) en maak rondjes met een 1 euromuntstuk en knip uit. Maar misschien heb je zelf ook leuke ideeën.

Laat ons weten wat je van het spelletje vindt en of jezelf een bordje met stukken hebt gemaakt. Mail naar:


De beginopstelling bij Ming Mang

Spelregels

- je spreekt met elkaar af wie mag beginnen of je loot er om. Wit begint.

- je doet om beurten een zet

- je verzet de schijven precies zoals de toren bij het schaakspel, maar je kunt niet slaan zoals bij het schaakspel

De schijf ‘loopt’ net als de toren bij het schaakspel, een of meerdere velden horizontaal of vertikaal

- je mag ook niet over schijven heen springen, dat mag een toren bij het schaken ook niet

- je mag een schijf of aaneengesloten schijven van je tegenstander slaan als je ze met twee van je schijven zelf hebt ingesloten, je mag de schijf of schijven die je hebt geslagen vervangen door je eigen schijven


Stelling na de zet van zwart, de geslagen witte schijven zijn vervangen door zwarte

- je hebt in één zet dubbel ingesloten, je mag nu ook dubbel slaan in een zet, je mag de schijf of schijven die je hebt geslagen vervangen door je eigen schijven

Zwart aan zet en sluit dubbel in!

Stelling na de zet van zwart, dubbel geslagen en vervangen

- je mag een schijf zetten tussen twee schijven van je tegenstander en deze mag dan niet worden geslagen. De tegenstander moet zelf door een zet insluiten om te mogen slaan.

Omdat je jezelf insluit mag je tegenstander niet slaan!

- je kan schijven op een hoekveld niet slaan, dus hoekvelden zijn erg belangrijk in dit spel!

- je wint als je alle schijven van je tegenstander hebt geslagen of als je je tegenstander hebt vastgezet en deze geen zet meer kan doen

Commentaren